Pitkän hiljaiselon jälkeen sain kunnostettua alkuperäisen satulan. En löytänyt sellaista rumaa harmaata vinyyliä mistään joten tein päällisen ruskeasta nahkasta.
Valkeaa vahalankaa ja verhoiluneula. Sitten vaan pihtien avulla työnsin ja vedin neulaa läpi muovista. 5mm vaahtomuovi liimalla pehmusteeksi nahkan alle.
Melkoinen työ oli tuo neulominen. Aluksi yritin haaraniiteillä kiinnittää satulaa satulanrunkoon mutta piti vaihtaa sisarniitteihin. Pitää toivoa, että ei päällinen hirveästi veny käytössä.
8.4.2012
Pääsiäis ajelulla keväisessä Turussa. Kasasin takavanteen torpedo duomaticin navalla, nyt on hiukan kevyempi välitys.
15.1.2012
Tässä se nyt on lähes valmiina. Satula pitää vielä kunnostaa. Valo on kuvassa huono, kunhan kesä saapuu niin saa parempia kuvia.
Pari kertaa olen käynyt testilenkillä. Ajettavuus on melko letkeä/rento. Kunhan vauhtiin saa niin kyllä sillä tasasella ajelee, kovin isoja mäkiä ei kylläkään ylös pääse.
3.1.2012
Ketjusuojan kittausta. Ketjusuoja lämpövaikutuksen ja paineen vuoksi vääntyi puhalluksessa ihan kieroksi. Sitä piti hiukan vasaralla ja puupalikoilla suoristella. Eihän siitä hyvä tullut, joten tasoitetta kiltisti käteen ja lopuksi hiontaa ja maalausta.
2.1.2012
Osien asentamista, hymy alkaa olla herkässä :)
29.12.2011
Etukiekko valmistui. Laitoin runkoon tarrat ja asensin ohjainlaakerin kupit.
28.12.2011
Puolasin takakiekon, puolauksessa oli pientä säätöä :)
27.12.2011
Kävin noutamassa maalatut osat.
16.12.2011
Tuli soitto maalarilta, että osat olisivat valmiit. Mukava uutinen tähän pimeään syksyyn.
7.12.2011
Tarkemmin katseltuani puhallettuja osia, huomasin niissä joissakin kohdissa vielä ruostetta.
Tarjosin dremeliä joihinkin kohtiin, lopulta kuitenkin laitoin porakoneeseen teräsharjan ja ajoin sillä ruosteet pois.
Tänään saan vihdoin ja viimein vietyä osat maalarille.
1.12.2011
Kävin viemässä rungon, lokarit, haarukan, vannekehät ja ketjusuojan lasikuulapuhallukseen. Palvelu oli nopeaa, sain osat 2h kuluttua takaisin.
Hankin myös ketjut, takarattaan, kierteellisen fauberkeskiön osia, sinkityt puolat, polkimet ja satulatolpan. Seuraavaksi maalattavat osat maalaukseen niin pääsee niputtamaan pyörän.
26.11.2011
Kissansilmän ehostusta. Aloitin hionnan vesihiomapaperilla alkaen 600, sitten 800, 1000, 1200, 1500, 2000 ja lopuksi viimeistely muovin kiilloitustahnalla. Aikaa meni n.2h.
24.11.2011
Takanavan rasvaus ja kasaus, sekä kromipinnan kiillotusta. Tarakka korjattu, vielä pientä hitsaus jälkien siloittelua.
15-16.11.2011
Kiekkojen kehien ja puolien sekä takanavan purkamista, osien pesemistä. Kuvasin takanavan purkuvaiheet ajatuksena laittaa kuvat tänne, mutta kuvia tuli yli 30 ja aikaa vievän siirtämisen vuoksi päätin hylätä idean.
Nyt osat odottavat puhallusta ja maalausta. Uudet puolat tulevat sinkitystä materiaalista, keskiöön tulee hieman uutta rojua. Takanapa kelpaa vanhoine rojuineen. Viikonloppuna saan tarakan ennalleen.
14.11.2011
Ohjaustangon kannattimen kiilloitusta apuna dremeli ja siihen liittyvä messinkiharja. Ruoste on tarttunut siksi niin hyvin, sillä hitsauksessa on syntynyt roiskeita ja niitä ei ole poistettu enne kromausta. Kromauksen suojaus vaikutus ei ole huokosissa hyvä.
8.11.2011
Satula purettu ja ohjaintanko kiillotettu. Aineena käytin autoglymin metallinkiilloitustahnaa. Parin tunnin työn tuloksena kiiltävä stonga. Aine ei pysty syviin naarmuihin, mutta kiillottaa hapettumat ja ruostekohdat. Toisaalta se ei naarmuta ja käsin kiilloittamalla kromausta vaikea saada puhki. Jos haluaisi uudenveroisen niin pitäisi tehdä hyvät pohjatyöt ja viedä uudelleen kromaukseen, siihen ei budjettini tässä vaiheessa taivu.
6.11.2011.
Sain purettua kissansilmän ja keskiön kampineen. Kammet purkautuvat rattaiden vastapuolelta, laakerin lukitusrengas aukeaa myötä päivään (päin vastainen kierre). Sen jälkeen peitelevy pois, jonka alta paljastuu laakerin vastakappale joka kiertyy auki myös myötä päivään. Runkoon kiinnittyviä laakerikuppeja on prässättyjä ja kierteellisiä. Prässätyissä kampi lähtee ilman kuppien irrotusta ja kierteelliset täytyy irrottaa, jotta kammen saa pujoteltua.
Olen lähetellyt tarjouspyyntöjä osien hiekkapuhalluksesta/soodapuhalluksesta sekä maalauksesta.
Alkaa pikkuhiljaa selvitä, mihinkä yritykseen ne vien.
3.11.2011.
Kävin katsomassa elintenluovuttaja jopoa. Siinä ei ollut haluamaani etuvannetta, kaikenlaista muuta osaa olisi ollut. Kauppoja ei syntynyt, mutta ostin jopoon talvirenkaat. Vanhat hakkapeliitat, ei niitä raski ajoon laittaa :)
Vaimo on jo tässä vaiheessa kyllästynyt minun jopo intoiluun, eli perherauhan vuoksi pitänee hiukan löysätä tahtia.
1.11.2011.
Aloitin purkamisen. Öljyä hiukan pultteihin ja muttereihin, sekä tiukan tuntuiseen satulaputkeen. Sain purettua keulaa, keskiötä ja napoja vaille melkein kaiken. Tupit putsailin.Soitin pyörätehtaalle ja kyselin lähinnä etuhaarukan alkuperäisyyttä. Arvelivat, että se olisi vaihdettu vaurioituneen tilalle.
Etuvanne ja soittokello ovat mahdollisesti tiedossa. Harmaat nokian renkaat hankittu.
30.10.2011.
Pyörää tarkastellessa heräsi mieleeni useita kysymyksiä, onko etuhaarukka, polkimet ja tankotupit alkuperäiset. Etuvanne ja soittokello on vaihdettu, sen näki jo heti. Täytynee yrittää löytää jopo asiantuntija esim. Helkaman tehtaalta. Osien etsintä iän ja värikoodin selvitys jatkuu....
Tälläisia polkimia en ole muissa Jopoissa nähnyt |
Kissansilmä tallella |
Satulassa hieno logo. Satula kaipaa kunnostusta/verhoilun |
Renax takanapa |
Tälläisella vanne profiililla olevan etukiekon tarvitsen |
Tupit ovat vanhat myös |
Onko kiristin alkuperäinen? |
Näppärä TI-mies on tuunannu tarakkaa, ainon palauttaa tarakan ennalleen |
Hieno projekti. Paljonkohan tuo osien puhallutus ja maalaus maksoi? Itselläni projekti on vielä alkuvaiheessa.
VastaaPoistahttp://www.veloprojekti.blogspot.com/
t. Atte
Moi Atte, onnea hienoon projektiin. Minulla puhallettiin lasikuulalla 80€, se on hiukan arvokkaampi kuin hiekalla tehtynä. Maalaus tuli pulverilla kahteen kertaan, maalasivat muiden samanväristen (RAL-väri) töiden joukkossa 50€.
VastaaPoistaMoro ..Jopo näyttää hienolta kuvissa.
VastaaPoistaHain itsellekin vastaavan projektin kotipuolesta tänne Turkuun.
Jotten löisi päätäni heti harmaaseen kiveen niin mitähän firmaa käytit hiontaan ja maalaukseen.
T.reijo
Reijo, Tikanmaan huolto maalasi, hintaan vaikuttaa moneenko kertaan maalataan ja maalataanko muiden osien joukossa. Turun soodapuhallus puhalsi lasikuulalla.
VastaaPoistaTerve. Olen aloittelemassa jopo projektia ja aloin miettiä että mistä mahtaa tätä nykyä saada jopoon osia, kuten takalokari satula etc.
VastaaPoistaSorry vastauksen viipyminen....
PoistaTässä pari linkkiä
http://www.yksivaihde.net/site/foorumi/topic.php?id=2992&replies=99
http://www.vanhatvelot.org/keskustelu/
komiata on! =)
VastaaPoistaOliko Jopossa 20" vai 22" vanteet? Ittellä olis kanssa projektia ja mietin, että josko tilaisi uudet ellei jostain löydä hyväkuntoisia vanhoja.
Vanhassa jopossa on 22" vanteet. Uudet vanteet on OK jos ei ole tarkoituksena entisöidä.
Poistaosaatteko sanoa mistä vanhaan jopoon saa keskiön ja poljinkammet uutena?
VastaaPoistaVoi olla tiukassa. Jostain vanhanliiton pyöräliikkestä. Itse en löytänyt kuin jotain keskiön osia, kierrekeskiö on vaikeempi löytää.
VastaaPoistaMoro!
VastaaPoistaOnko toi vanteiden puolien irottaminen ja kasaaminen vaikeakin homma tällaiselle taitavalle mutta kokemattomalle jässille?
Vanhan purkaminen ja kasaaminen on helppoa mikäli nippelit eivät ole hapettuneet kiinni ja napa tai vanne ei vaihdu. Mikäli vaihtuu täytyy varmistua puolien oikeasta pituudesta. Vanteen kasaaminen on hiukan kärsivällisyyttä vaativaa puuhaa, eikä mitään kiireisen hommaa.
VastaaPoistaMutta kun on hyvät ohjeet, hyvin aikaa ja hyvät hermot niin kyllä se onnistuu. Itse olen 6 kiekkoa kasannut ja lukemattoman määrän suoristellut. Ensimmäinen kiekko valmistui n.3-4h ja toinen n.1,5-2h.
Minulla oli ongelmana sisäistää tekstimuodossa ollut ohje ja jouduin purkamaan kiekon ja aloittamaan alusta. Minulla tuli uudet puolat niin niiden metsästykseen meni aikaa. Rihtaus pukki helpottaa vanteen suoristamista mutta homma onnistuu myös pyöränhaarukassakin.
Oliko tuo kissansilmä sellainen, että siinä on se valomahdollisuus, eli oliko siinä paikka polttimolle, johon voi vetää piuhan dynamolta? Jotenkin luulisi, että tuo "salmiakkimallin" kissansilmä olisi tarkoitettu vain pelkäksi heijastimeksi, mut en ole varma.
VastaaPoista